Autofabrikant Volvo Cars verkocht 503.127 wagens in 2015 en ging daarmee voor het eerst in z'n 89-jarige geschiedenis over de kaap van een half miljoen wagens.

2015 in België : in december realiseert Volvo een groei van 94 % ten opzichte van december 2014 met 1.395 inschrijvingen.  Cumulatief haalt Volvo een marktaandeel van 3,53 % met 17.667 inschrijvingen, wat overeenkomt met een groei van 11,66 % tegenover 2014.
De Volvo XC60 "Made in Belgium" is voor het derde achtereenvolgende jaar leider van zijn segment.

Ook de Volvo XC90, die sinds november en december 2015 geleverd wordt, staat aan de top van zijn segment.

Het nieuwe verkooprecord benadrukt de kracht en duurzaamheid van Volvo's operationele en financiële transformatie. Het is ook een bewijs van het succes van de nieuwe productstrategie, met een stijgende verkoop op het einde van het jaar onder impuls van de nieuwe XC90.

Volvo behaalde sterke verkoopcijfers in de drie belangrijkste regio's wereldwijd. In Europa, goed voor 53,5% van de wereldwijde verkoop, steeg de jaarverkoop met 10,6% naar 269.249 wagens. Volvo's heropleving in de VS zette zich voort met een stijging van 24,3% in 2015. In China tot slot bleef de verkoop stabiel in een uitdagend klimaat, maar werd in het vierde kwartaal toch een stijging met 11,4% genoteerd.

Naar verwachting zal deze opwaartse tendens zich voortzetten in 2016.

De tweede wagen in Volvo's nieuwe modellenreeks, de premiumberline S90, gaat in première op de North American International Auto Show 2016 (NAIAS) in Detroit en zal vanaf dit voorjaar verkrijgbaar zijn in de VS. Het volledige assortiment van Volvo wordt overigens vernieuwd over een periode van vier jaar.

"Ik ben verheugd te kunnen melden dat 2015 een jaar vol verkooprecords was", zei Håkan Samuelsson, Chief Executive. "Nu het succesvolle 2015 achter ons ligt, gaat Volvo de tweede fase van de wereldwijde transformatie in. Bedoeling is om Volvo uit te bouwen van een kleine speler op de automarkt tot een werkelijk wereldwijde fabrikant van premiumwagens. De komende jaren zullen er dus nog records sneuvelen."

Ook in de tweede fase van de transformatie ontbreekt het Volvo niet aan ambitie.

De komende jaren blijft Volvo verder werken aan de herpositionering van het merk om de concurrentie aan te gaan in de wereldwijde premiummarkt.

Het zal blijven werken aan de uitbouw van zijn positie in de VS en van zijn wereldwijde productieactiviteiten. Op middellange termijn wil Volvo blijven groeien in China, zijn marktaandeel in Europa verdubbelen en zijn wereld¬wijde verkoopcijfers optrekken tot 800.000 wagens.

Het zal een volledig nieuw assortiment introduceren, zijn nieuwe motortechnologieën verankeren en zijn leiderspositie op het vlak van voertuigveiligheid en technologie voor autonoom rijden behouden.

De komende jaren zullen Volvo's grotere 90- en 60-modellen worden gebouwd op de Scalable Product Architecture (SPA). Volvo zal ook een wereldwijde strategie lanceren voor kleine wagens, die via de Compact Modular Architecture (CMA) ook zullen kunnen genieten van de kwaliteit en de technische mogelijkheden van de SPA.

Volvo zal in de toekomst zijn toonaangevende positie als wereldwijde fabrikant van hybridewagens verder verankeren met een reeks drie- en viercilinderhybridemotoren met een uitzonderlijke combinatie van vermogen en een lage uitstoot.

Het zal ook voor het eerst een volledig elektrische wagen ontwikkelen. Volvo verwacht dat op middellange termijn minstens 10% van zijn jaarverkoop zal bestaan uit elektrische wagens.

Volvo Cars heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt sinds de overname door Zhejiang Geely Holdings in 2010, met name bij de uitbreiding van zijn productieactiviteiten. De aankondiging dit jaar van een nieuwe fabriek in South Carolina in de VS houdt in dat Volvo nu een industriële aanwezigheid heeft in de drie belangrijkste regio's wereldwijd: Azië, Europa en de VS. (EVH